De vijfde generatie van Scenic E-Tech electric loopt van de band in Douai, de fabriek waar de eerste generatie Scenic, de Megane Scenic, in 1996 het levenslicht zag. Niemand kan ons meer vertellen over de evolutie van dit iconische model en van de fabriek waar het model wordt gebouwd, dan afdelingshoofd Franck Lucas, die dit jaar 41 jaar werkzaam is in de vestiging. Lucas heeft vanaf het moment dat hij in Douai werkt, deelgenomen aan de productie van elke Scenic-generatie. Hij was niet alleen getuige van de technologische vooruitgang van de opeenvolgende generaties, maar ook van de verbeteringen die werden aangebracht aan de werkposten en productiemethoden in de fabriek. Lucas vertelt over de evolutie van deze Franse industriële parel van Renault, die nog steeds dezelfde teamgeest weet te genereren als in zijn beginjaren.
Toen Franck Lucas in 1982 aan de slag ging in Douai, werkte hij als montageoperator in de werkplaats voor de voorbereiding van de dashboards van de Renault 11. Verscheidene functies later werkte hij mee aan de komst van Renault Megane, het nieuwe compacte model dat in 1995 de Renault 19 verving. Een jaar later werd de variant ‘Megane Scenic’ onthuld, de eerste compacte MPV ooit in Europa. Hij dankte zijn naam aan de concept-car S.C.E.N.I.C., die in 1991 werd voorgesteld. De afkorting stond voor het Engelse ‘Safety Concept Embodied in a New Innovative Car’. De eerste generatie Scenic werd onmiddellijk een succes. Uiteindelijk verkocht Renault bijna 2,8 miljoen exemplaren van het model. Als bevestiging van zijn succes won de auto in 1997 de prestigieuze titel ‘European Car of the Year’, een prestatie die de Scenic E-Tech electric 27 jaar later nog eens herhaalt met het winnen van de titel ‘Car of the Year 2024’
Scenic en Douai, een gedeelde evolutie
Lucas herinnert zich nog de eerste onderdelen van Scenic waaraan hij werkte: de deuren. Onmiddellijk besefte hij dat Renault een sprong voorwaarts had gemaakt met dit nieuwe model. Het ruimtelijke interieur van de auto was voor die tijd radicaal vernieuwend. De fabriek in Douai moest dan ook evolueren om aan de ambities van het model te kunnen voldoen. Renault installeerde niet alleen nieuwe robots maar herzag ook de manier van werken, met name op het gebied van ergonomie op de werkposten. Zo kregen de operators meer bewegingsruimte. Voor de komst van de tweede generatie Scenic in 2003 werden bijkomende verbeteringen doorgevoerd. Zo werd de plaatsing van de cockpit deels geautomatiseerd, waardoor de fysieke belasting die daarvoor nodig was, afnam. In 2009 volgde de derde generatie van Scenic, die de naam ‘Megane’ liet vallen en een afzonderlijk model werd. Samen met dit model introduceerde Renault hijskettingen, waarmee voertuigen hoger en lager konden worden geplaatst voor de montagewerkzaamheden. Dat was een enorme vooruitgang voor de operators. De vierde generatie maakte zijn opwachting in 2016, samen met de digitalisering van de productielijnen. Zo zijn de auto’s en onderdelen permanent verbonden met de fabriek, wat een veel betere monitoring van de productieketen en de bevoorrading mogelijk maakt.
Scenic E-Tech electric, een radicale evolutie
De meest ingrijpende verandering kwam bij het ontstaan van deze vijfde generatie. De Scenic E-Tech electric is immers een 100% elektrisch model, ontworpen op het specifieke AmpR Medium platform. De historische fabriek van Douai moest worden omgebouwd met het oog op dit nieuwe elektrische platform, wat een investering van 550 miljoen euro met zich meebracht. De nieuwe, flexibele assemblagelijn biedt plaats aan vier platformen voor de productie van een breed gamma auto’s. De werkposten werden gereorganiseerd om een maximale flexibiliteit te garanderen en de assemblagelijn werd opnieuw opgebouwd om de installatie van accupakketten te integreren. Deze transformatie was ook de ideale gelegenheid om de werkposten grondig te herzien. Zo werd het principe van ‘full kitting’ ingevoerd, waardoor operators alle onderdelen eenvoudig binnen handbereik hebben.
Toch zijn er volgens Lucas twee dingen die niet veranderden: de aandacht voor veiligheid, een echt basisprincipe in de fabriek, en de geest van kameraadschap binnen de teams, die hij omschrijft als familiaal. Onder de operators heerst veel solidariteit. Die sfeer zorgt ervoor dat medewerkers in Douai trots de kleuren van ‘Made in France’ dragen, en dat heeft Lucas ertoe aangezet om een volgende stap in zijn carrière te zetten.
Opleiding, een hefboom voor overdracht
Dankzij zijn ervaring is Lucas nu verantwoordelijk voor het opleidingscentrum van de fabriek. “Ik heb mezelf kunnen opwerken van operator tot afdelingshoofd, door heel wat functies te vervullen in de verschillende productieafdelingen alvorens opleidingen te gaan geven”, zegt hij. Lucas leidt alle nieuwkomers en senior operatoren op en geeft statische en dynamische opleidingen om de handelingen, het ritme en de nauwkeurigheid te beheersen die nodig zijn om te kunnen werken op de montagelijn. Ook de geest van kameraadschap, die hij veertig jaar geleden zelf mocht ontdekken toen hij startte in Douai, geeft hij door aan zijn cursisten. Met de komst van de Megane en Scenic E-Tech electric en binnenkort ook Renault 5 E-Tech electric tekent zich een nieuw tijdperk af. Zo moedigt Lucas zijn leerlingen aan om verder te gaan dan wat ze bij hem leren, in de overtuiging dat vooruitgang de beste garantie is voor het voortbestaan van de fabriek.